close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

חשמל אלחוטי - עתיד ללא כבלי חשמל

מערכת שורשכו אלול, תשעח06/09/2018

ייתכן כי בקרוב המציאות בה חשמל עובר רק בכבלים תשתנה ונוכל לוותר על כבלי החשמל בבית ובחוץ

תגיות:
אנו מוקפים במכשירים אלחוטיים שונים בבית ובעבודה, כגון טלפון סלולרי, ראוטר לאינטרנט אלחוטי, שלטים לטלוויזיה ולמזגן ועוד. למרות זאת את החשמל עדיין מעבירים באמצעות כבלים, אך ייתכן כי בקרוב מציאות זו תשתנה, ונוכל לוותר על כבלי החשמל בבית, ברחוב ובכל מקום אחר.

ניקולה טסלה, גדול מהנדסי החשמל ואחד הממציאים החשובים והמסקרנים ביותר בכל הזמנים, המציא שיטה חדשנית לשידור גלי רדיו, בין השאר הוא גם הגה את הרעיון להעברת חשמל באופן אלחוטי, וללא צורך בכבלים.

טסלה היה הראשון שהמציא את זרם החילופין הנמצא כיום בשימוש נרחב לצורך העברת חשמל לבתים, והוא נחשב כאחראי להמצאת החשמל האלחוטי באמצעות השראה. חברות רבות לאורך השנים ניסו להעביר חשמל דרך האוויר ללא כבלים, אך רק לאחרונה אנו עדים לאמצעים אלחוטיים חדשים להולכת חשמל, למשל מטען לטלפון הנייד ללא כבלים.

מהפכה חדשה בתחום החשמל האלחוטי
הרעיון של טסלה להולכת חשמל באוויר קוסם לרבים, ובהם חוקרים, פרופסורים ומהנדסים. כל אלו ועוד עסוקים בפיתוח אמצעים חדשניים שיאפשרו להוליך חשמל אלחוטי. בהקשר זה כדאי לדעת כי יוסי פנחסי - פרופסור להנדסת חשמל ואלקטרוניקה באוניברסיטת אריאל - זוכה להכרה בינלאומית בעקבות פיתוח אמצעי להולכת חשמל באוויר. פתרון זה יאפשר בעתיד חיבור לחשמל ללא צורך בכבלים.

זהו פתרון ירוק וידידותי לסביבה שיאפשר להעביר חשמל גם לאזורים מרוחקים בהם אין תשתיות קיימות. מעבר לכך, יתכן ובעתיד הקרוב חברת החשמל תוכל להיפרד מעמודי החשמל הנושאים את הכבלים, וכך סביבת המגורים שלנו תשתפר ונפגע פחות בסביבה בגלל שלא יהיה צורך בתשתיות לסלילת כבלי חשמל.

הולכת חשמל אלחוטי נחשבת למהפכה של ממש, אך למרות שטסלה התווה את הדרך לפני זמן רב, רק לאחרונה אנו עדים להמצאות חדשות בתחום. המערכת שפותחה באוניברסיטת אריאל מבוססת על אמצעי להמרת החשמל לקרן אלקטרומגנטית המשודרת למרחק. הקרן האלקטרומגנטית נקלטת באנטנה שתפקידה להפוך אותה בחזרה לחשמל. כך למעשה ניתן להתגבר על מכשולים טבעיים ועל העבודה המורכבת הנדרשת לחבר מקומות מרוחקים לרשת החשמל.

חיים ללא כבלי חשמל
בעשור האחרון ניתן לראות טרנד חדש בעולם הטכנולוגיה. טובי המהנדסים והממציאים מחפשים שיטות חדשות להולכת חשמל באוויר, במטרה למזער את הפגיעה בטבע וכדי לשמור על הסביבה. בשנים האחרונות ניתן לראות מטענים חדשניים ומתקדמים המאפשרים להטעין טלפון נייד ללא חיבור לרשת החשמל באמצעות כבל.

למעשה, בדיוק כפי שרשת האינטרנט עברה מהפך בעקבות המעבר לטכנולוגיה אלחוטית, כך צפויה רשת החשמל כפי שאנו מכירים אותה היום לעבור שינוי. במקום עמודי חשמל, שנאים והתקנים אחרים, נוכל להוליך את החשמל באוויר, גם למרחקים גדולים.

כדאי לדעת כי מספר מערכות להולכת חשמל אלחוטי הוצגו בשנים האחרונות, אך מרביתן אינן מסוגלות להוליך חשמל למרחק רב והן סובלות מקשיים טכניים שונים. האמצעי להולכת חשמל אלחוטי שפותח באוניברסיטת אריאל מבוסס על טכנולוגיות יעילות ואפקטיביות יותר. זהו פיתוח מעניין הזוכה לתהודה רבה בעולם, וסביר להניח כי בעתיד הקרוב נוכל לראות כיצד הרעיון של טסלה קורם עור וגידים והופך לסטנדרט.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה